Digital nomade

Slik er det å kjøre motorsykkel i Bangkok

13 Shares

Jeg hadde lest og hørt mange ting om hvor skummel trafikken i Thailand var. Derfor ventet jeg lenge før jeg satte meg på en motorsykkel. De fire første årene da jeg var på ferie her, kjørte jeg ikke selv. Etter at jeg flyttet til Bangkok ventet jeg en måned, slik at jeg rakk å bli kjent med venstrekjøringen og fikk tid til å finne ut av hvordan ting fungerte her.

Motorsykkel har vært min store lidenskap i over 10 år. Jeg visste at jeg kom til å forsøke før eller siden, men det var som sagt ikke det første jeg gjorde da jeg kom ut av flyet.

Derfor kjører jeg motorsykkel

Jeg kjører motorsykkel først og fremst fordi det er en fantastisk følelse. Det trenger ikke være spesielt voldsom kjøring for at det skal være gøy. Den totale frihetsfølelsen man får får bare av å kjøre rundt i byen i normal hastighet holder i massevis for meg.

Jonas på motorsykkel

Meg på sykkelen min i Oslo

På en motorsykkel føler man alt mye mer intenst enn man gjør fra inni en bil. Asfalten suser forbi 20 cm under beina dine, og de andre trafikantene er ofte ikke mer enn en håndsrekning unna.

Man kjenner luktene fra gatematen når man kjører forbi. Kanskje kjenner du et snev av parfyme idet du passerer noen pent kledde damer på fortauet. Alt dette blandet med eksosen fra de andre bilene og motorsyklene og lukten av kloakk når man passerer de åpne avløpene.

Det er ingenting som blokkerer sikten din forover eller til sidene. Det gir også en stor frihetsfølelse.

I tillegg er det den beste måten å komme seg rundt på dersom man ikke skal for langt av gårde. Jeg ble til slutt veldig lei av å ta taxi overalt dit jeg skulle. Taxi er veldig billig i Thailand, spesielt hvis man bruker Grab-appen, den lokale varianten av Uber. Det er ikke det som er problemet, men at det rett og slett er så mye trafikk at man bare blir sittende i kø med bil.

Slik er det å kjøre i Bangkok

Enten er det meg det er noe galt med, eller så kjører de faktisk bra i Thailand. Ihvertfall i Bangkok, på motorveien er det nok en annen historie. Jeg har foreløpig ikke sett et eneste aggressivt menneske, og det er veldig lite tuting i trafikken. Bilene slipper deg forbi, og er stort sett veldig forsiktige når de bytter felt eller krysser veien.

Men det er veldig mye trafikk, og motorsyklene kjører tett i tett mellom bilene. Det er små marginer, og selvfølgelig ikke mulig å forutse alle tenkelige situasjoner som måtte oppstå.

Hvor farlig er det egentlig?

Å kjøre motorsykkel er farligere enn å kjøre bil overalt i verden, også i Norge. Men hvor farlig er det egentlig i Thailand?

Hvert år dukker det opp overskrifter om at Thailand er et av de farligste landene i verden å kjøre i. Det stemmer at det er farlig, og det stemmer også at ifølge Wikipedia er Thailand nummer to på listen over antall drepte per innbygger. Norge er nummer tre fra bunnen.

Trafikkdrepte i Thailand per 100 000 innbygger

Men det gir likevel ikke et reelt bilde av hvor farlig det er å kjøre her sammenlignet med andre land. Fordi i Thailand eier en mye større andel av befolkningen motorkjøretøy enn i andre land. Thaiene kjører mye mer enn folk i andre land, og derfor dør det også flere.

Hvis man derimot sorterer tabellen på antall drepte per million kjørte kilometer, ryker Thailand ned til 118. plass. Det er nok sikkert ikke like spennende for avisene å skrive om det.

Motorsykkel eller scooter?

Hardcore MC-entusiaster kommer nok til å bli litt skuffet over utvalget i Thailand. Fordi når de snakker om «motorbike» her, så er det stort sett lett-motorsykler de snakker om. De kraftige syklene som skremmer livskiten ut av deg når du vrir om gassen, det kaller de for «big bike» eller «superbike» her.

Det er veldig få sykler over 300cc i Thailand. De aller fleste er 125cc eller 150cc. Det er heller ikke så mye vits med tung motorsykkel fordi de er umulig å manøvrere mellom bilene. Man blir bare stående i kø.

Veiene er heller ikke så bra noe sted at man får bruk for alle hestekreftene.

Tips for å leie scooter i Thailand

Det finnes utrolig mange steder som driver med motorsykkelutleie i Thailand. Spesielt i feriebyene er det ofte kombinert bar, cafe, og scooterutleie. Hvor seriøse de er, variere nok veldig. Det er lurt å sjekke reviews både på Google Maps og på Tripadvisor.

Jeg leier på månedsbasis hos Fatboy’s Motorbike Rentals Ekkamai hvor jeg betaler 5500 baht (ca. 1500 kroner) i måneden for en Yamaha Nmax 155cc. De har meget god service, og velholdte sykler.

Etter å ha gjort litt research kom jeg frem til at Yamaha Nmax og Yamaha Aerox var de eneste to alternativene for meg. Fordi disse er de eneste syklene som kommer med ABS og skivebremser foran og bak i denne kubikk-klassen. De to siste syklene mine i Norge har hatt ABS, og det er ikke noen vits i å fire på kravene bare fordi man ikke er hjemme.

Min Yamaha Nmax 155cc ABS

Man får hjelm med på kjøpet, men hjelmene i Thailand er ikke like bra som EU-hjelmene. For meg ser de tynnere og hardere ut. Derfor har jeg også med hjelm og hansker hjemmefra. Du får hjelmen med på flyet som håndbagasje, i tillegg til den vanlige håndbagasjen. Jeg bare hang hjelm-veska over skuldra, ingen sa noe på det.

Noen utleiesteder har begynt å ta passet til turister som depositum. Dette er veldig dumt, og det bør du aldri gå med på. Spør heller om du kan legge igjen penger som depositum, eller finn et annet sted å leie. Du trenger passet for å komme deg hjem til Norge igjen, men også for alle mulige andre ting som å sjekke inn på hotell eller kjøpe sim-kort til telefonen din.

Det er også viktig at du sjekker at sykkelen er i god stand. Sjekk at dekkene har godt med mønster og ikke er for gamle. Du kan også be om å få prøvekjøre før du leier. Da kan du sjekke ting som at bremsene virker 100 % og at det ikke er ubalanse i hjulene. Du skal kunne slippe styret når du kjører i over 40 km/t, og sykkelen skal fortsatt gå rett fram av seg selv.

Husk å påpeke og ta bilde av eventuelle skader før du tar med deg sykkelen og kjører. Hvis du har gjort leksen din og valgt et respektabelt sted å leie fra, så skulle uansett ikke dette være noe problem.

Det kan også være lurt å sjekke at helseforsikringen din dekker motorsykkelulykker. Mange forsikringer har en klausul om at de ikke dekker det eller at bare halve forsikringsbeløpet utbetales. Jeg er forsikret hos Cigna Global.

Og selvsagt trenger du førekort for motorsykkel fra Norge, i tillegg til internasjonalt førerkort.

13 Shares

Leave a Reply